Yoga
Yoga för alla
 
 Om Yoga
-->
 

Yoga och annan träning

Yoga och lungkapacitet

Under de senaste åren har det gjorts en hel del studier som visar att yoga har positiva effekter på den allmänna konditionen. Yoga är alltså inte bara en fråga om att öka flexibiliteten.

 

De studier som har gjorts visar att personer som sattes i yogaträning, (med asanas, pranayama och meditation), fick förbättrad kondition på alla plan, (dvs förbättrad hjärt- och lungfunktion, muskelstyrka och muskeluthållighet förbättrades och likaså flexibiliteten). Att yoga förbättrar flexibiliteten är inte förvånande, men de andra punkterna var mer anmärkningsvärda

 

 

Det mest intressanta i studierna var att lungkapaciteten ökade så snabbt och mycket. Senare studier som har fokuserat på pranayama har visat att andningsövningar har mycket positiva effekter på astmatiker, rökare och till och med på idrottare som man trodde redan nått sin maximala lungkapacitet.

 

 

In my dreams I can fly

Kombinera yoga med annan träning

Att kombinera yoga med annan träning är en bra metod för kunna sporta på ett hälsosamt och skadefritt sätt.

 

De flesta sporter tenderar att överanvända vissa muskelgrupper, man blir stel och får begränsat rörelseutrymme. Här spelar yoga en viktig roll i att man aktiverar hela kroppen och många mindre muskler och muskelgrupper vilket gör att sportandet blir mindre endimensionellt. Yoga upprätthåller kroppens balans och symmetri.

 

Jogging är ett exempel på en sport där är mycket positivt att kombinera den med yoga. Jogging och yoga kan sägas vara varandras motsatser. Den ena är repetitiv, hård för kroppen och förvärrar obalans och asymmetri , den andra är mjuk, varierande och skapar balans. Trots att de är varandras motsatser, eller snarare just därför, så fungerar yoga och jogging väldigt bra ihop.

 

Personer som bäst passar för att springa regelbundet är de som har en strukturellt liksidig och välbalanserad kropp. Är man det minsta obalanserad i kroppen så tvingas musklerna att kompensera i varje steg man tar. Ligger höftbenet asymmetriskt, belastas knän och fotleder på ett felaktigt sätt. Varje steg man springer så belastar man kroppen med tre till fyra gånger sin kroppsvikt, så minsta obalans accentueras väldigt snabbt, och man får snabbt ont i knän, fotleder och rygg.

 

Med regelbunden yogaträning kan man få kroppen i balans; den blir mer symmetrisk och regelbundna joggingturer är utgör då inget problem för kroppen.