Yoga
Yoga för alla
 
 Yogaövningar
-->
 

Sittande och twist

Sittande övningar är ofta bra som nybörjarövningar. Nedan har jag samlat några vanliga sittövningar och tips som gör det lättare för nybörjare att utföra övningarna rätt.

 

När det gäller twist är det bra att tänka på att sträcka ut ryggen/hålla den rak innan man går in i övningen. Då är det lättare att bibehålla ryggen rak i själva övningen. Man ska försöka att ha övre delen av ryggen så rak som möjligt och andas djupt, (även om det kan vara svårt just i twist-övningar).

 

 

Agnistambhasana 

Agnistambhasana

Denna övning är en bra höftöppnare. Höfternas yttre delar som stretchas. När skenbenen är precis ovanför varandra är övningen som intensivast.

 

Bilden visar den mer avancerade positionen, med skenbenen helt parallella och framåtlutad med ryggen. (Det är det viktigt att man sträcker ut ryggen, och inte rundar den).

 

En lättare variant är att sitta med ryggen rak och dra in det övre benet mot höften.

 

 

Bharadvajasana (Bharadvajas twist)

Bharadvajasana

Detta är en mjuk och uppvärmande twist. Håll båda sittbenen i golvet, eller så nära golvet som möjligt, och ryggen rak. Andas djupt.  

 

Ardha Matsyendrasana (halv kungsfisk)

Ardha Matsyendrasana (halv kungsfisk)

Som alla twist-övningar så är även denna en bra och energigivande rörelse för ryggraden. Även ämnesomsättningen stimuleras.  

 

 

Paripurna Navasana (båten, avancerad ställning)

Paripurna Navasana (båten, avancerad ställning)

I denna övning balanserar man på sittbenen, och stärker magmuskulaturen och höftböjarmusklerna.

 

Navasana (båten)

Navasana (båten)

En lättare variant är att ha benen något böjda.