Yoga
Yoga för alla
 

Knäskydd för yogapasset

Använder du musklerna på rätt sätt så att de skyddar knäna under yogaträningen?

 

Oavsett om man har mjuka/överböjliga leder eller inte så är det viktigt i yoga att man använder musklerna för att skydda lederna. Om man inte är medveten om vad man gör finns det risk att man belastar ligamenten i stället för musklerna när man gör övningar. I vissa övningar är det viktigare än i andra. I Trikonasana (Triangeln) är risken stor att man överbelastar knäleden i det utsträckta benet, det man lutar sig mot. För att kontrollera att du använder musklerna korrekt kan du göra följande lätta övning.

 

  1. Sitt på golvet med benen utsträckta framför dig. Hela benet och hälen ligger mot golvet. Ta nu och spänn lårmuskulaturen. Sannolikt märker du att hälarna lyfts från golvet. Detta är felaktig användning av muskulaturen. I detta läge skyddas inte knäleden utan man riskerar att lägga kroppstyngden på knäleden och belastingsskador kan uppstå.
  2. Sitt som ovan, men denna gången spänn musklerna på ett sätt som gör att hälarna blir kvar på golvet. Nu spänner du musklerna på korrekt sätt, på ett sätt som skyddar knäet. Kroppstyngden tas av musklerna och inte av leden som i detta läge skyddas av musklerna.

 

Prova nu att göra Trikonasana och se om du automatiskt spänner musklerna som i nr. 2 eller om det är nytt för dig. När jag en gång tiden uppmärksammades på att jag belastade felaktigt och fick lägga om hur jag använder muskulaturen så det krävdes en hel del medveten tanke och omlärning innan det nya sättet blev naturligt, men väl värt det för den långsiktiga knähälsan.

 

Soliga hälsningar! :-)

Lena

 

 

 
Kommentarer
 
Inga kommentarer registrerade.
 
Ny kommentar 
 
* = Obligatoriskt fält

* Ditt namn:   


Din webbplats: (frivillig)


* Kommentar:   


* Ange bokstäverna/siffrorna i bilden

 

 
  < Tillbaka till blogg
 

 
 
Om blogginlägget
 
     
 
 
Senaste blogginläggen