Yoga
Yoga för alla
 
 Om Yoga
-->
 

Meditation

 "Meditation is the royal road to the attainment of freedom, a mysterious ladder that reaches from earth to heaven, darkness to light, mortality to immortality" ~ Swami Sivananda

 

 Meditation

Meditation och fördelarna

 

Meditation är inte en religion. Meditation är en teknik som kan användas för att ge inre ro och välbefinnande.

 

Det finns idag mycket forskning som visar på meditationens fördelar. Västerländska forskare samarbetar med buddhistiska munkar för att se effekten av meditation. Hjärnskanning visar att munkarnas vänstra pannlob är aktivare än höger pannlob. Det signifikanta med det är att vänster pannlob är att centrum för glädje, lyckokänslor och positivism är placerad där. Meditation utvecklar alltså den delen av hjärnan som ger oss en optimistisk livssyn, stärker immunförsvaret och håller oss friska.

 

 

Forskning visar att meditation kan ge:

  • Sinnesro
  • Förbättrad sömn
  • Stressbefrielse
  • Bättre koncentration
  • Bättre övergripande hälsa

 

Meditativt tillstånd

Meditation har inget med sömn att göra. Meditation är när man inte är medveten om sin kropp eller den yttre fysiska världen. Ibland kan man uppnå ett meditativt stadium av en ren händelse sitt dagliga liv. När man glider från koncentration och tanke till en helt annan sinnesnärvaro. Inte dagdrömmeri eller sömn, utan en plats där sinnet är helt stilla. När man tränar regelbundet kan man nå detta tillstånd via en medveten "väg", men en sak är säker och det är att man inte kan nå ett meditativt stadium med bara viljan.

 

Det är mycket svårare att förklara vad meditation innebär eller hur det upplevs än att faktiskt göra det, så vill du ta del av denna fantastiska källa till positivism och välbefinnande så har jag lagt in några meditationstekniker här.

 

 

Meditationsteknik

Öva meditation regelbundet, och även yogaövningar, andningsövningar och avslappningsövningar.

Man ska inte ligga när man ska meditera. (Meditation har som nämnts inget med sömn att göra). Den traditionella meditationsställningen är att sitta i kors i ben på golvet.

 

Man kan meditera även om man inte kan sitta i kors i ben. Välj i stället en stol med platt, flat och hård yta och se till att du kan sitta stilla där i minst fem minuter. Ryggraden ska vara rak och musklerna håller upp bröstkorgen. Huvudet ska ligga precis rakt ovanpå ryggraden för att på så vis skapa ett minimum av ansträngning för muskulaturen att hålla ryggen upprätt. Den sittplats och sittställning du väljer får inte vara så bekväm att du somnar. Låt händerna vila i knäet.

 

  • Andningsmeditation

Ta ett par djupa andetag och räkna hur lång tid det tar att andas in och ut.

 

Fortsätt att räkna tills du känner dig helt stilla inombords och sluta då med räkningen och försöka att mentalt bara fokusera på andningen.

 

Varje gång du känner dig distraherad så för tanken tillbaks till andningen. I sinom tid (det kan ta lång tid!) märker du att du kommer att kunna släppa fokus på andningen och bara låta sinnet vara stilla.

 

 

  • Enkel meditation

Idén här är att man fokuserar tanken kring något enkelt som ramsa, traditionellt inom yoga använder man ett mantra, men ta vilken ordföljd som helst, exempelvis kroppsdelarna. Tänk:

 

Huvud, axlar, höft, knän tår
Huvud, axlar, höft, knän tår
Ögon öron mun hals
Ögon öron mun hals

 

Sitt stilla och gå igenom listan i ditt huvud. Varje gång du tänker på en kroppsdel så låt den slappna av. Inget annat ska pågå i tankeverksamheten, och börja inte snabba på listan. Tänk den långsamt om och om ett antal gånger. När du börjar känna dig stabil och centrerad så släpp ramsan och låt ditt sinne vara helt stilla.