Yoga
Yoga för alla
 

Fråga

Jag har en liten undran, jag har en vän som opererat magen för inte så länge sedan. Hon är inte tillåten att lyfta mer än 1kg och har svårt att röra sig men vill ändå ha lite yoga i sitt liv. Jag har lite svårt att hitta några asanas som kan passa under just denna situation. Kan du hjälpa mig, har du någon asana som kan passa? jag har bara hittat några andnings övningar. Tacksam för hjälp!!

Svar

Hejsan!

 

Oj, verkligen svårt! Jag förstår att du har haft problem att hitta asanas som kan fungera just efter en magoperation.

 

Tanken slog mig dock att Yin yoga borde vara den perfekta lösningen. Fokus ligger på att stretcha bindvävnad, leder och ligament. Läs mer HÄR. Eftersom det är en lugn yoga, där man ligger still i övningarna och lägger sig bekvämt med hjälp av bolstrar så tror jag det hade kunnat fungerat bra. Det blir inga kraftulla eller hastiga rörelser, som kan resultera i smärta och förlängd läkningsperiod. Med Yin yoga kan man i lugn och ro känna efter att man kommer in i övningen på rätt sätt, och anpassa kroppens position och med hjälp av kuddar se till att det känns bra.   

 

Om din kompis är van vid en mer aktiv och dynamisk form av yoga så kommer kanske Yin yoga att upplevas som en blek och ointressant form av yoga, men faktum är att Yin Yoga är  ett fantastiskt effektivt sätt att hålla kroppen rörlig. Är det första gången hon gör Yin yoga övningar så kommer hon att upptäcka att ny smidighet och vighet infunner sig i kroppen. Detta märker hon framför allt när hon efter läkningstiden återgår till den vanliga träningen och kan jämföra hur hon gjorde övningarna före och efter yin yogan.

 

Jag skrivit lite grann om Yin Yoga HÄR, men kommer att lägga upp ett kapitel med foton också. 

 

Många balansövningar borde väl också fungera, förutsatt att man kan hålla balansen. Tänker återigen på att en snabb ryckig rörelse, (som kan inträffa om man tappar balansen) inte kan vara bra.  

 

Svårare är det kanske med direkt muskelstärkande övningar; att hitta sådana som inte samtidigt aktiverar magmuskulaturen för mycket. Det är över huvud taget jättesvårt att råda folk som har skador och speciellt på distans. Det bästa hon kan göra under läkningsperioden är att lyssna på sin kropp. Om man inte gjort det tidigare, så är det just under en skadepriod som man måste utveckla denna kropp-sinne kommunikation. Det känns kanske helt kontraintuitivt att tala om en skada som en gåva, men själv tycker jag att mina skadetillfället har gett mig en djup förståelse för hur min kropp fungerar och jag har utvecklat den inre kommunikationen på ett helt annat sätt än före skadorna. 

 

Hoppas ni tillsammans hittar en bra lösning på träningen. Titta gärna tillbaks för jag ska försöka hinna med att lägga in kapitlet med yin yoga foton denna veckan.

 

Solhälsningar! :)

Lena

 

 

 


 
Kommentarer
 
 
Nida  (www.facebook.com/profile.php?id=100003407370474)
 

Tack ff6r kommentaren =) Trevligt!Vilket LYX att fe5 sova se5, men det e4r du ve4l ve4rd, du e4r ju sme5barnsff6re4lder =) och de5 behf6vs lite extra ibalnd.Ha en bra dag. Ff6ljer dig med bloglovin =)

 
Ny kommentar 
 
* = Obligatoriskt fält

* Ditt namn:   


Din webbplats: (frivillig)


* Kommentar:   


* Ange bokstäverna/siffrorna i bilden

 

 
  < Tillbaka till frågor/svar
 
 
 
Om frågan/svaret
Datum: 2010-05-11
Taggar:  Yoga Skador Träna yoga under skadetiden Yin yoga vighet
Kategorier:  Skador och träningsproblem
Antalet visningar:  2329